Ahoi
kapitein Elemans
Het zal u niet ontgaan
zijn, het stond overal, in de krant en zelfs in ingezonden brieven repte men
over de aankoop van de ss Rotterdam het voormalige HAL passagiersschip. Hans
Elemans, voormalig eerste burger van Hoogvliet was er bij betrokken en werd
door de geldschieters al de kapitein genoemd.
Ik heb in de jaren, zeker de laatste, dat Hans nog de kapitein van Hoogvliet
was leuke tijden met hem meegemaakt. Als hij met vakantie ging, meestal naar
Frankrijk, dan nam ik hier de honneurs voor hem waar en zorgde er voor dat
het rustig bleef in ons ‘durp’. Bij terugkomst vroeg hij me dan steevast
of alles goed was gegaan, meer dan een ingegooide ruit of een gestolen fiets
was er vaak niet te melden. Hans bestuurde Hoogvliet, samen met Jaqueline
Cornelissen, Arnold van der Heide en natuurlijk ook de hele achterban. Hij
en ‘Jakkie’ waren van het IBP en Arnold van het CDA. De PVDA en de VVD
waren oppositiepartijen maar dachten echt goed mee natuurlijk (wil geen
ruzie met Louis en René). In de tijd dat Hans bestuurde had hij natuurlijk
vaak te maken met de oppositie en moest ze menigmaal ‘omverlullen’ om
iets voor elkaar te krijgen.
Diezelfde Hans staat nu symbolisch als kapitein op een groot cruiseschip en
zal moeten manoeuvreren tussen vele obstakels. De oppositie bestaat nu uit
bruggen en sluizen en die zal hij niet omver kunnen kletsen maar moeten
omkopen. Want elke brug en sluis draait pas als je centjes hebt gegeven, dus
Hans hou een zakje kleingeld apart! Beetje grappig is wel dat Hans nu alsnog
te maken krijgt met de ‘bierkaai’ waar hij in zijn bestuurlijke periode
van Hoogvliet zo vaak op stuk liep. Straks ligt hij aan een van de hoogste
kaden van Rotterdam en zelfs ‘zijn’ bootje zal de wetten van eb en vloed
moeten aanvaarden. Ik zie in gedachten Hans al staan, als Napoleon op de
voorplecht in keurig uniform met veel gouden strepen en andere versierselen.
Natuurlijk de pet fier op het koppie en met de hand recht naar voren wijzend
naar de Euromast. Zijn kreten ‘volle kracht vooruit’ zullen in de
machinekamer als strikt commando worden opgevolgd en niemand zal hem
tegenspreken want Hans weet de weg. Hans deed het in het verleden niet
alleen, dat zal op de Rotterdam ook niet zo zijn. Het lijkt me het beste om
Jaqueline hoofd amusement en catering te maken en Kees van Pelt stoker.
Arnold kan dan hoofd afdeling muziek en disco worden en Marianne past wel,
gezien haar lengte, als elektricien en beheerder van stuurboord, dat is
groen in de scheepvaart. Bakboord geven we aan Louis van der Plas want die
kleur (rood) past wel bij hem. Waar we René van der Graaf moeten zetten is
nog niet bekend, maar wellicht is het casino wat voor hem want niemand past
beter op de centen dan een VVD-er. De Vrienden van Hoogvliet kunnen samen
een orkest vormen en zo de gasten vermaken. Ineke Lukus laten we de katten
verzorgen want huisdieren mogen vast mee op dit schip. Kees Hageman doet de
kroeg want daar heeft hij verstand van en kent de horeca als geen ander.
Joop van der Hor, u weet wel, laten we thuis want die moet steppen, trouwens
met hem aan het stuur weet je nooit waar je eindigt, vaak wel op mooie
plekjes met een goed doel, maar ja… Natuurlijk zetten we Chris de Korte en
Ome Jan Schildkamp in de sportzaal en laten we Leen van den Heuvel toezien
op het welzijn in de hutten. Als we dan alle oud- Hoogvlieters van het jaar
als circusartiesten laten optreden (ik zal wel de zweep hanteren) is het
schip rijkelijk gevuld met vreemde snoeshanen zodat het vast snel een
toeristische attractie gaat worden. Wel wil ik aan Hans vragen om nu te gaan
lobbyen om het schip in de Hoogvlietse haven te krijgen. Een beetje
uitbaggeren, ietsje langer maken en een (bier) kade aanleggen zijn peanuts.
Ja ik ben een tevreden mens, Hans is weer in beeld en al gaat hij wel steeds
vaker naar Frankrijk, wat moet je daar in vredesnaam, hij zal nu weer
regelmatig als nautisch opperhoofd te zien zijn in dag en weekbladen.
Misschien alvast een idee voor Kees; ga eens kijken of er nog ergens een
schip ligt, wellicht liggen er nog kansen om ook bruggen te openen die voor
anderen gesloten blijven.
Jan Koopmans
|