De Columnist

Jan Koopmans

 


Klik hier voor al Jan's oneliners

Jan's stukkie
Week 46

eerdere columns:
    Weekblad Hoogvliet
    Maaspost
    Radio
    Overige

Reclame
 

Beeldvervuiling noem ik het al jaren, de logo’s van tv stations links of rechts in het scherm. Ik weet nog goed hoe de Tros een van de eersten was die er mee begon, de buitenlandse commerciële zenders niet meegerekend. Minimaal 5% van je beeldscherm wordt afgeplakt door die merknaam op je scherm, zodat je zeker niet het optimale beeld krijgt dat de verkoper van de tv je had beloofd. Natuurlijk is het ongestoord tv kijken allang iets uit vervlogen tijden, toen de echte Pipo en Mammeloe nog samen met Tante Hannie de verrekijker bekeek. Inmiddels is het al een verademing als je tien minuten ongestoord naar een programma kunt kijken, al kijk ik zelf wel steeds minder tv, want ik heb ondertussen alles wel gehad. Maar goed, ik ben nu eenmaal niet het schoolvoorbeeld van de gemiddelde tv gluurder. Toch valt het me op dat het met de beeldvervuiling wel erg achteruit is gegaan. Er zijn zelfs tv zenders, vooral muziekstations, die zoveel ellende over het beeld heen donderen dat het een kunst is om nog te zien waar het over gaat. Laatst keek ik per ongeluk naar een zender waar niet alleen bovenin hun logo stond maar ook nog aan de andere kant een logo van een andere dienst. Daarnaast liepen er onderin sms regels van mensen die allerlei onzin wisten te vermelden, tegen betaling wel te verstaan! Die zender wil dus echt voor elk beeldje dat ze uitzenden poen zien. Ik las laatst van een collega columnist, ik noem zijn naam niet want Joop krijgt al aandacht genoeg, dat hij het vervelend vond dat de voetbalwedstrijden steeds werden onderbroken door reclame. Een ander heeft er zelfs boze brieven voor naar Talpa gezonden en acties aangekondigd. Talpa is trouwens in mijn ogen de zender met het minst storende logo. Alleen ben ik van mening dat niet Talpa de schuld moet krijgen van deze extreme hoeveelheid reclame maar de KNVB die het onderste uit de kan wilde hebben. Ze hebben een waanzinnig hoog bedrag gevraagd voor de uitzendrechten, hierbij hadden ze kunnen weten dat een tv- zender dat er weer uit moet halen. Dus ff nadenken de volgende keer voetballertjes.
Maar terug naar de reclame. Ik heb er op zich niets op tegen, de zenders draaien nu eenmaal niet op zonlicht en er moet brood op de plank komen. Een gezonde dosering is zeker wenselijk en als men het telkens in blokken doet en niet zoals de yank; onverwachts tussen filmbeelden door, dan is er niks aan de hand.
Reclame is waar het tegenwoordig om draait, enerzijds lastig maar anderzijds geeft het wel het juiste beeld van de bedrijvigheid in de wereld weer. Alleen soms moet je toch vraagtekens zetten bij de wijze waarop het gedaan word. Met een laserstraaltje reclame inbranden op fruit, zoals ik laatst zag, is bezopen, hoe knap het ook is. En wat dacht u van de reclame via de fax? Nee, ik weet dat u er geen heeft maar ik (nog) wel want er zijn nog steeds mensen zonder computer en die faxen me berichtjes. Bijna dagelijks ontvang ik daar ‘spam’ mee, reclame van bedrijven die faxnummers hebben gekocht bij……
Deze reclame moet ik dan ook nog zelf betalen want zowel het papier, de inkt als wel de stroomkosten moet ik betalen, evenals de infrastructuur. Koop je tegenwoordig schoenen of een trui dan wel jas of broek dan is het bijna ‘normaal’ dat de merknaam er overduidelijk op staat. Eigenlijk zou je die kleding gratis moeten krijgen want er worden miljoenen aan advertentie onkosten bespaard door de klant voor lul te laten lopen met hun logo.
Grappig genoeg staan die reclame leuzen niet op betaalbare kleding, hoewel die vaak nog duurzamer en beter is. Maar wellicht worden die wandelende reclame dragers wel in hun ego gestreeld omdat anderen dan kunnen zien dat ze geld zat hebben om dure kleding te kopen. Maar ach, ik ben toch een roepende in de woestijn, wie let nog op reclame, wie interesseert het nu allemaal? Reclame is pas lastig als het je favoriete sportprogramma of film bederft, reclame tijdens een kookcursus voor domme blondjes is niet erg, die zien het verschil toch niet tussen een krultang en een eierklutser. En dat heb ik nou ook he, zolang de reclame bij voetbalwedstrijden blijft vind ik dat niet erg. Want wat ze daar uitzenden hoeven ze dan niet meer te doen bij mijn ‘Buitenhof’ of F1 verslag. Reclame; altijd leuk, vooral als je er niet naar hoeft te kijken. En Joop: Sorry, ik hou niet van voetbal.

Jan Koopmans 

TERUG





Stichting Hoogvliet Digitaal
www.hoogvliet.org