Week 46 | ||
eerdere columns: Weekblad Hoogvliet Maaspost Radio Overige |
Reclame Beeldvervuiling noem ik het
al jaren, de logo’s van tv stations links of rechts in het scherm. Ik weet
nog goed hoe de Tros een van de eersten was die er mee begon, de
buitenlandse commerciële zenders niet meegerekend. Minimaal 5% van je
beeldscherm wordt afgeplakt door die merknaam op je scherm, zodat je zeker
niet het optimale beeld krijgt dat de verkoper van de tv je had beloofd.
Natuurlijk is het ongestoord tv kijken allang iets uit vervlogen tijden,
toen de echte Pipo en Mammeloe nog samen met Tante Hannie de verrekijker
bekeek. Inmiddels is het al een verademing als je tien minuten ongestoord
naar een programma kunt kijken, al kijk ik zelf wel steeds minder tv, want
ik heb ondertussen alles wel gehad. Maar goed, ik ben nu eenmaal niet het
schoolvoorbeeld van de gemiddelde tv gluurder. Toch valt het me op dat het
met de beeldvervuiling wel erg achteruit is gegaan. Er zijn zelfs tv
zenders, vooral muziekstations, die zoveel ellende over het beeld heen
donderen dat het een kunst is om nog te zien waar het over gaat. Laatst keek
ik per ongeluk naar een zender waar niet alleen bovenin hun logo stond maar
ook nog aan de andere kant een logo van een andere dienst. Daarnaast liepen
er onderin sms regels van mensen die allerlei onzin wisten te vermelden,
tegen betaling wel te verstaan! Die zender wil dus echt voor elk beeldje dat
ze uitzenden poen zien. Ik las laatst van een collega columnist, ik noem
zijn naam niet want Joop krijgt al aandacht genoeg, dat hij het vervelend
vond dat de voetbalwedstrijden steeds werden onderbroken door reclame. Een
ander heeft er zelfs boze brieven voor naar Talpa gezonden en acties
aangekondigd. Talpa is trouwens in mijn ogen de zender met het minst
storende logo. Alleen ben ik van mening dat niet Talpa de schuld moet
krijgen van deze extreme hoeveelheid reclame maar de KNVB die het onderste
uit de kan wilde hebben. Ze hebben een waanzinnig hoog bedrag gevraagd voor
de uitzendrechten, hierbij hadden ze kunnen weten dat een tv- zender dat er
weer uit moet halen. Dus ff nadenken de volgende keer voetballertjes. Jan Koopmans |